Norsko 2001

• Norsko 2001 • Oslo • Rondane • Lom • Galdhoppigen • Urnes • Hjele, Vetti • Fjord • Gjende, Lilehammer • Fredriksten •

Noc ze soboty na neděli byla celkem krušná. I když byl červenec, klesla teplota venku téměř k nule, fičel pořádný vánek a pršelo celou noc. Ráno jsme se probudili do mlhy a deště. Nikomu se nechtělo vylézt z vyhřátého spacáku, takže jsme vstávali až okolo poledne a tak to taky bylo i všechny zbylé dni. Výhodou bylo, že večer nebyla tma.
    V plánu jsme měli výšap na vrchol Storronden (2138 m). Protože ale  déšť neustával a mlha znemožňovala jakýkoliv výlet, vymýšleli jsme náhradní plán. Tedy jedem do Otty a tam se uvidí. V Ottě jsme navštívili turistické a informační centrum, kde jsme potkali několik krajanů cestujících vlakem. Informační středisko je v jedné budově s místní nádražní budovou.
    Asi po hodinové pauze, kdy mezi námi panovala depka, jsme vyrazili směrem k moři. Pořád pršelo a tak jsme ani nelitovali, že jsme za sebou nechali téměř nepoznaný park Rondane. Zamířili jsme po hlavní silnici do městečka Lom, kde se nachází jeden z nejnavštěvovanějších  dřevěných kostelů v Norsku.
    Kostel v Lomu pochází původně z roku 1200, ale při reformaci byla původní stavba přestavěna  a rozšířena. Nejkrásnější na celém kostele je snad drobnými valounky posázená střecha vyzdobená dračími ornamenty. Uvnitř kostela jsme bohužel nebyli, protože vstup 25 NOK nám přišel docela dost.
nor61.jpg (21512 bytes) nor62.jpg (22984 bytes)
Dřevěný kostel v Lomu
nor63.jpg (35178 bytes)
Kostel se hřbitovem
nor64.jpg (19803 bytes)
Střecha kostela posázená valounky

Po prohlídce kostela a jeho okolí jsme zamířili do místního informačního střediska. Každý z nás nasbíral asi tuny všech možných letáků a přemýšleli jsme co dál. Bylo asi 5 hodin odpoledne a my byli celkem otrávení z deště a jízdy autem. Navštívili jsme ještě místní muzeum minerálů a poté jsme podle místní vývěsky vyrazili na 3 - kilometrový značený okruh okolo Lomu. Z následujících obrázků je patrno, jaké nám vládlo počasí. Musím ale říct, že asi okolo 19. hodiny přestalo pršet a dokonce i vysvitlo slunce. Z tříkilometrového okruhu se ale nakonec stal dvacetikilometrový a my po dost velkém bloudění dorazili zpět do Lomu asi v jedenáct v noci. Ještě že se tu nestmívá. Snad bych měl ještě poděkovat místním domorodcům, kteří nám při našem bloudění dokonce darovali turistickou mapu parku Jotunheimen.
nor66.jpg (44507 bytes)
Všichni hledí do údolí
nor67.jpg (26445 bytes)
Tak tohle jsem já a za mnou se rozkládá městečko Lom
nor68.jpg (38823 bytes)
Vysílená děvčata z nekonečné cesty do kopce